НУ “П. Р. Славейков“ – гр. Пловдив

Ние четем в НУ “П. Р. Славейков“ – гр. Пловдив

 

Трети етап 2017/2018 учебна година

Във века на Интернет е най-необходима информираност. Точно най-малките, които обучаваме са най-любопитни и искат да знаят всичко за света. Дали ще предпочетат да го научат от книгите, зависи от нас – техните учители. Задачата ни е да запалим искрата към четенето и творческо отношение към литературните творби.
Едва ли някой подлага на съмнение разбирането, че създаването на отношение към четенето е най-добрият и сигурен път за интелектуалното развитие на децата. Всички преподаватели се стремят да стимулират четенето от най-ранна възраст.
И тази година учениците от НУ „П. Р. Славейков“ - гр. Пловдив продължиха традицията и заедно със своите учители отбелязаха Националната седмица на четенето. Участваха в различни интересни мероприятия: обновиха класните библиотеки, обсъдиха прочетени любими произведения, създадоха свои авторски детски книги, богато илюстрирани, драматизираха български народни приказки и подариха книги на училищната библиотека.
С помощта на ученици от четвърти клас ентусиазираните първокласници се пренесоха в света на невероятните български и чуждестранни приказки. Сами създадоха свои библиотеки в класните стаи. Въодушевени, малките читатели изявиха желание да покажат какво са научили за краткото време в училище. Четенето на изучени текстове от буквара и малки детски книжки, обогати тяхното въображение и познания за света.
Нашите ученици редовно посещават училищната библиотека. Тя е създадена още от построяването на училището, като непрекъснато се обновява и обогатява библиотечния й фонд. Учениците от втори и трети клас обсъждат редовно прочетените произведения и с интерес се превъплащават в ролята на млади писатели в часовете по Занимания по интереси. Те създадоха и “Творческа работилница за приказки”, в която написаха лични авторови книжки със собствен текст и красиви богати илюстрации.
За Деня на Народните будители учениците от III в клас събраха интересни факти от живота и дейността на Паисий Хилендарски, Петко Рачов Славейков, Петър Берон и др. Заедно със снимков материал подредиха табло и поздравиха всички свои учители и съученици за предстоящия празник. Научиха за дейности, с които са се занимавали нашите будители в миналото, но не са известни до днес. Обогатиха своите познания за историята и миналото на нашия народ. Откриха общи интереси и възможности за бъдещи съвместни изяви с останалите класове.
Учениците от 4 ПИГ - 1 откриха Националната седмица на четенето със свои произведения и илюстрации към тях. Продължиха инициативата на своите съученици и откриха „Работилница за творческо писане на литературни творби“. Младите писатели гостуваха на първокласниците. Четоха и драматизираха българската народна приказка „Лявото око на царя“. 
Учениците от IV б клас и I в клас драматизираха една от любимите си приказки от Емилиян Станев - „Есенно премеждие“. Първокласниците слушаха с интерес и преразказаха най-важните моменти от нея. Заедно обсъдиха поведението на главните героите и сами достигнаха до поуките и нравствените качества, достойни за подражание в наши дни.
Учениците от I в клас гостуваха на IV г клас, за да отбележат заедно Националната седмица на четенето. Малките гости поздравиха своите домакини и им четоха текстове от букварчетата. Децата се забавляваха, докато представяха произведения от своите любими автори. Първокласниците бяха впечатлени от бързината и изразителноното четене на четвъртокласниците в състезанието „Чета бързо, разбирам всичко“. В края на часа учениците от IV г клас подариха на малките ученолюбиви палавници книжки с приказки, за изграждане на класна библиотека на I в клас.
Всички знаем, че в света на книгата стават чудеса. Ние сме тези, които можем да пренесем магията в живота на младите хора! Колективът подбира най-добрите иновативни инициативи, с които впечатлява, насърчава своите учениците в четене и повишава грамотността им. С това се цели още да разбират прочетеното, да комуникират и да изразяват своите впечатления и позиции от съприкосновението с нашата и чуждестранна художествена литература.










Втори етап 2016/2017 

Национална седмица на четенето, 10.10 – 14.10.2016 г. в НУ „П. Р. Славейков“ – гр. Пловдив


Учениците от НУ „П. Р. Славейков“ - гр. Пловдив знаят, че книгата е най- голямото богатство и прозорец към нови и непознати светове. Заедно със своите учители участваха в различни интересни мероприятия, организирани във всеки един клас.
Пътувайки из чудния свят на приказките пред първокласниците оживяха любимите им приказни герои в часовете по български език и литература и изобразително изкуство.

Запознаха се с творбите на видни български автори като Валери Петров, Ангел Каралийчев, Петко Рачов Славейков, Ран Босилек и много други.

Седмицата на четенето във втори клас отбелязахме с любимата детска героиня на всички деца по света - Пипи Дългото чорапче, на шведската писателка Астрид Линдгрен. Произведението в читанката ни се посрещна с интерес, защото някои от децата бяха прочели цялото произведение. На въпроса: „Кое предложение на Томи и Аника е убедило Пипи да тръгне на училище?“ даде възможност учениците да направят интересна дискусия с различни лични предложения.
Във всеки ден от седмицата училищната библиотека предостави на учениците интересни занимания и беседи за постъпките на авторовите герои от различни произведения. Някои деца подариха книги на училищната библиотека, други ги размениха със своите приятели, за да ги прочетат.

Творчески кът на III г клас
Част от учениците от четвърти клас проявиха творчество и се откроиха като млади таланти - вдъхновени от българските поети създадоха свои произведения.
А други в резултат на прочетени творби, написаха есета на тема „Приятелство” и ги допълниха с красиви илюстрации.
Четенето е забавно в IV клас!!! Научава ни да мечтаем и творим!

В НУ „П. Р. Славейков“ - гр. Пловдив закрихме Националната седмица на четенето със състезание между третокласниците и накрая отборите бяха наградени за интереса им към родната реч.

Под надслов „Обичам те, българска реч!“ четири отбора се състезаваха в
разпознаване авторите и заглавията на откъси от литературни произведения за деца. Имената им бяха свързани с героите: Фют, Врабчетата, Хитър Петър, Патиланци.
Състезанието се проведе в няколко кръга:

1. Правопис.
2. Редактиране на текст от познати литературни произведения.
3. Подреждане на думи в изречение.
4. Отгатване заглавията на произведения и техните автори.

Децата с голям интерес се докосваха до вълнуващи моменти и съпреживяваха постъпките на героите.
У всяко дете се разгоря искрицата за интерес към книгата, да общува с нея и да изживява незабравими мигове.

Първи етап 2016/2017



 През втория учебен срок продължи изпълнението на Националната стратегия за насърчаване и повишаване на грамотността и изгражадане на навици за четене на интересни детски книги. Учениците със своите преподаватели от НУ ”П. Р.Славейков” – Пловдив организираха разнообразни дейности.

Първи клас направиха своите първи стъпки в поезията. Със стихотворенията изказваме най-обикновени неща, които ни впечатляват, но с много повече чувства и настроение. За да напишем стихотворение е необходимо да се поставят основите за разбиране белезите на лириката. Поетите внушават идеи, свои позиции и настроения, но преживяването е индивидуализирано, което го прави непосредствено възприет жизнен факт.

Децата започнаха да четат поезия, създадоха прекрасни стихове за природата и искреното приятелство. Изразиха своето емоционално настроение и въздействаха върху читателите. Научиха за римата и как да я прилагат в своите произведения.

Втори клас обявиха конкурс за „Млад писател” и „Най - добър четец”. Бяха сътворени малки разкази, с интересни сюжети и герои. Присъстваше ярко изразена творческа изява и позиция на малките творци. Чрез гласуване в класа, сами избраха най – интересно написаната книжка и отличиха най – добрия писател.


Трети клас създадоха кратки енциклопедии за българската история. Описаха живота и дейността на будители и революционери. Направиха календар за най – важните исторически събития и борбите на българския народ. Изявиха се и като млади актьори, пресъздавайки една от своите любими книги и образите на нашите революционери Ботев, Левски, Раковски и други.
Учениците от четвърти клас продължиха да разширяват и допълват своите знания за българските обичаи и традиции в часовете по Занимание по интереси. Чрез откритата информация разшириха своите познания за традициите и обичаите в родния край и различните фолклорни области в България. Изработиха реквизити за пресъздаването на предстоящите християнски празници Лазаровден и Великден.

По случай „Деня на земята” в училище се проведе конкурс за самостоятелно изработване на костюм от вторични суровини. В Часа на класа и Заниманията по интереси учениците представиха допълнителна информация, която бяха открили сами за периода на разграждане на различните отпадъчни материали.

В нашето училище продължи вторият етап от кампанията „Стара за нова тетрадка”. Заедно с четенето през втория учебен срок учениците показаха своето старание и по писане. Засили се и интересът към училищната библиотека. Първокласниците бяха най – младите читатели. Подетата кампания даде тласък за разнообразяване на дейностите по четене. Библиотеките в класните стаи, игротеките и училищният двор са сред любимите кътчета за отдих и среща с приказните герои от любимите приказки на малките ученици в училище.



В изпълнение на Националната стратегия за насърчаване и повишаване на грамотността и седмицата на четенето учениците от НУ ”П.Р.Славейков” – Пловдив проведоха разнообразни дейности и усъвършенстваха уменията за четене. Използвани бяха различни техники, за да се активизира четенето, както на глас така и на ум. Във всяка класна стая учениците подредиха своя библиотека с любими художествени произведения.

Четенето в първи клас започна с избор на любими народни приказки. Техните приятели от четвърти клас ги заинтригуваха с: „Който не работи, не трябва да яде”, „Сливи за смет”, „Най-голямото богатство”, „Малката кибритопродавачка” и др. Под умелото ръководство на своите учителки разсъждаваха върху посланията за доброта, честност и справедливост и съпротивата срещу злото. Децата сами подредиха своя малка библиотека в класната стая.

Втори клас подеха инициативата да подарят своя прочетена книга на приятел. Родителите бяха съпричастни и подкрепиха своите деца. Всеки второкласник с интерес прочете подарената книжка. Започна взаимното обсъждане и включването им в игрите, поставени от класните ръководители „Магията на думите” и „Моят речник”. Така учениците се приучиха да четат самостоятелно, запознаха се с автора и беседваха по между си за поведението на героите. Сами достигаха до преценката кое е добро и кое не. Характеризираха героите и анализираха техните постъпки. Изказваха собствено мнение. Като малки творци създадоха своя книга, избирайки сами сюжет и герои. Оформиха я интересно и увлекателно. Подредиха кът от своите любими произведения в класната стая. Така имат възможност сами да избират книги от класната библиотека.

Трети клас разгърнаха своите творчески възможности, като сами написаха и подредиха малки художествени творби. Младите писатели разказаха интересни случки, сами избраха героите и направиха илюстрации. Много от случките бяха твърде необичайни, но всички свързани с добри постъпки на героите, откровени мисли и чувства. Емоционалното настроение бе приповдигнато и всеки изпитваше желание да прочете разказите на своите съученици. Авторите прочетоха пред своите съученици интересните си произведения. Творбите бяха различно илюстрирани и подредени, което още повече засили интереса да бъдат прочетени.



Четвърти клас проявиха интерес към научно-популярните текстове. Сами предложиха разглеждането на енциклопидии и произведения на историческа тематика. Заедно посетиха библиотеката в квартала. Учениците с нетърпение споделяха прочетеното от различни източници и най-новите открития. Това наложи ние учителите да направим извод, че нашите ученици имат разностранни интереси, ползват различни източници и сами намират отговори на своите въпроси. Освен, че четат те са изпълнени с непреодолимо желание да разказват и обсъждат прочетеното.

Нашата работа за насърчаване на четенето не се изчерпва до тук. Подобряване на четивната техника и четенето с разбиране са на първо място в работата на колектива.

В нашето училище като първото ЕКО – УЧИЛИЩЕ в град Пловдив миналата учебна година стартира кампания „Стара за нова тетрадка”. Учениците предават пет изписани тетрадки и в замяна получават една нова. Това създава предпоставки за по – голям интерес към четенето и писането в начален курс. Тази инициатива беше съпътствана и от кампанията „Дари прочетена книжка на училищната библиотека”. Поради големия интерес двете кампании продължават и през тази учебна година. Към инициативата ни взеха участие и родителите заедно с децата си по класове и групи и създадоха мини библиотеки във всяка стая. Така на учениците се дава лесен достъп и богат избор до различни художествени произведения през свободното им време.

Няма коментари:

Публикуване на коментар