ОУ "Алеко Константинов" - Пловдив

Ние четем в ОУ ”Алеко Константинов”, гр.Пловдив

Седми етап 2021-2022 година

23.01.22 – Ден на ръкописното писмо


Всяка година учениците от начален етап на ОУ“Алеко Константинов“ отбелязват 23.01 – Ден на ръкописното писмо.
Най-малките ученици от 1.клас показаха, че вече могат да пишат четливо и красиво. Те написаха кратък текст за родината „Моята България“. Оформиха старателно и с много желание своите странички.
Учениците от 2.клас написаха чудесни съчинения за зимата – „Зимен ден“. Те не само съчиниха истории, но писаха красиво и старателно.
Третокласниците направиха препис на откъс от произведението „Елхата“ от Весела Фламбурари. Отличени с грамоти бяха най - добрите преписи на учениците, с които се подреди изложба в училище.
Учениците от 4.клас изучават по БЕЛ сложни изречения. Те успешно се справят с определянето на видовете изречения по състав, както и със свързването на простите изречения в състава на сложното. Една от творческите им задачи бе свързана с откриването на интересни факти за природата. Те намериха, записаха и подредиха табла със заглавие „Знаете ли, че?“.













Шести етап 2020-2021

Международен ден на ръкописното писмо


Учениците от ОУ „Алеко Константинов“, гр. Пловдив отбелязаха 23 януари – Ден на ръкописното писмо с различни инициативи.
Малките ученици от първи клас прочетоха, а след това с много старание преписаха кратък текст за България. С желание и внимание те направиха красиви, четливо и грамотно написани преписи.
Второкласниците отбелязаха Деня на ръкописното писмо с препис на басня „Фасул и трън“ от Дядо Благо. Учениците положиха старание. Направиха красиви и верни преписи на текста. Работите им са подредени в изложба в училище. Отличени бяха с грамоти.
Третокласниците с интерес прочетоха за Карлсон и неговия приятел Дребосъчето, потърсиха книгата, прочетоха как изглежда забавното човече, написаха описание на външния вид на Карлсон. След това направиха и илюстрация. Отличените описания са подредени в изложба.
На 22.01.2021г. четвъртокласниците проведоха състезание по краснопис на тема: ,,Аз обичам България". Те написаха старателно стихотворения или кратки авторски текстове за родината. Украсиха написаното с рисунки.
Всеки клас излъчи най - добрите си краснописци и оформи табло - ,,Аз пиша красиво“.

Пети етап 2019-2020

Седмица на четенето

  В ОУ ”Алеко Константинов”, гр.Пловдив седмицата на четенето от 9-13 декември 2019 година беше  отбелязана с много събития, които включваха разнообразни игри, състезания, представяне на книги, маратон на четенето, организирани посещения в училищната библиотека, проект за любима книга или автор, анкета сред ученици и учители за любими произведения и автори.
В седмицата на четенето в І в клас продължи инициативата „Чети с мен“, в която родителите на учениците гостуваха в часовете по български език. За да събудят обичта към книгата и насърчат самостоятелния прочит у учениците, родителите четоха свое любимо произведение за деца. Първокласниците с желание се включиха и в инициативата „Познай приказката“. Учениците представиха своя любима приказка, чрез рисунка. С помощта на евристична беседа, разказ, метод „светкавица“, бе насърчено презентирането на избрана история. Учениците изготвиха табло с рисунки на любимите си приказни герои.
Учениците от ІІ а клас работиха по групи. Избраха автор, негови произведения, разпределиха си задачите, проучиха и събраха материали. Всеки отбор изработи постер за произведенията на Джани Родари, Алън Милн. Децата работиха с много ентусиазъм и направиха чудесни проекти.
Във ІІ б клас гостуваха родителите на учениците. Заедно с децата, разделени на групи съчиниха истории, записаха ги и нарисуваха илюстрации по тях. Създадоха книжка, която озаглавиха „ Приказка за приятелството“.
Учениците от ІІ в клас проведоха конкурс за най-добър четец. Те се състезаваха в изразително и емоционално четене на откъси от книгата „Пипи Дългото чорапче”. Разказваха за книгите, които четат и  за интересни случки с любими герои. Изработиха четящи човечета и  залепиха в ръцете на човечето предварително нарисувана корица на любимата им детска книга.


Национална стратегия за насърчаване и повишаване на грамотността


„Избор на десетте най-четени книги от учениците в Пловдив”
Алековци са деца, които четат и активно участват в инициативата на Община Пловдив, Регионалният инспекторат по образованието и Народна библиотека „Иван Вазов”, Пловдив за определяне на 10-те най-четени книги от пловдивските ученици. В училището ни са разположени две урни, в които учениците могат да гласуват за любимата си книга, като попълнят специален формуляр, в който да посочат своето име, заглавието на книгата, автора и да направят кратък коментар.
В училищния вестник призовахме родителите на най-малките ученици да им помогнат с попълването на формуляра.
Кампанията в училище се осъществява с подкрепата на доброволци - ученици от 4-7 клас.
Кои са предпочитаните книги от пловдивските ученици ще разберем в Световния ден на книгата – 23 април.

Състезание „Аз обичам България и родния език”
На 29.02.2016 с учениците от втори клас бе проведено състезанието “Аз обичам България и родния език“. Състезанието бе посветено на предстоящия национален празник – 3 март и е част от инициативите, свързани с изпълнение на националната стратегия за насърчаване и повишаване на грамотността.

Състезанието се проведе в три кръга. Всяка паралелка участваше с отбор от петима състезатели. В първия кръг участниците трябваше да се справят с четене на исторически текст и да отговорят на въпроси към него. Задачата не бе лека, защото учениците от 2 клас за първи път четоха исторически текстове за важни моменти от нашата история и трябваше бързо да осмислят съдържанието и да подготвят правилни и изчерпателни отговори. Включена бе и публиката. На децата бяха раздадени по един от текстовете, с които работиха отборите, те се запознаха с него и трябваше да отговарят на определени въпроси.
И трите отбора се справиха чудесно с поставената задача. Отлично отговориха на всички въпроси, след това зададоха своя въпрос към децата от публиката. За правилно отговорилите имаше награди.
Във втори кръг отборите отговаряха на три въпроса, но се отчиташе и времето. Състезателите отново получиха отлични резултати от журито.
Трети кръг бе специално подготвен за децата от публиката. Имаше много въпроси и кръстословица. Второкласниците се справиха чудесно и заслужено много от тях получиха награди.

Журито връчи специални грамоти и книги на участниците в отборите.

В ОУ "Алеко Константинов" бяха проведени различни събития, свързани с обявената Национална седмица на четенето от 7 до 12 декември 2015 година

Децата от училищния парламент изготвиха постер с мото ,,10 причини да четем книги”. Учениците от всеки клас подготвиха проекти, свързани с книгите, които са прочели. Темата на постерите е ,,Аз прочетох тази книга, прочети я и ти!”. Представени бяха интересни и оригинални идеи, които бяха изложени във всяка класна стая.



"Най-добър четец"


На 10 декември 2015 г. второкласниците проведоха състезание за "Най-добър четец". От трите паралелки бяха сформирани отбори по петима състезатели. Подготвени бяха три варианта за четене - любими детски приказки, "Пипи Дългото чорапче" и басни. Чрез жребий бе изтеглен вариант – книгата с любими детски приказки, от която децата четоха на верижка. Всички отбори се представиха отлично, а участниците бяха наградени с грамоти.
Подредени бяха и две изложби с рисунки ,,Приказни герои” и ,,Зимна приказка”.


Конкурс „Най-добър разказвач”


В часовете по литература в ІV клас се проведоха състезания, за да се определят най–добрите разказвачи. Победителите представиха своите класове на 11. ХІІ. 2015г. в конкурса „Най-добър разказвач”.
Участниците от четирите паралелки изтеглиха пликове, в които бяха заглавията на творбите, които трябваше да представят. По определен ред децата разказваха откъси от изучени произведения: ,,Пипи тръгва на училище”, ,,Скритият дар”, ,,Как гарджето стана певец”, ,,Намереният късмет”.
Всички класове се представиха чудесно. Участниците получиха грамоти за „Най-добър разказвач» и бяха много щастливи
След състезателната програма ученици от публиката запознаха съучениците си с книгите, които четат, и разказаха откъси от тях, което предизвика читателски интерес към произведенията.

Маратон на четенето


В седмица на четенето децата от полуинтернатните групи на І клас и ПИГ V – VІ клас проведоха маратон на четенето. Ученици от пети клас четоха на малките първокласници приказки, басни и разкази. Задаваха им интересни гатанки, които малките ученици с готовност отгатваха. Малчуганите в захлас слушаха по-големите какички и батковци. Всеки петокласник беше подготвил и въпроси по прочетеното и при отговорите първокласниците показаха, че са слушали внимателно и са разбрали поуката от всяка приказка или басня.
Маратонът на четенето бе посрещнат с голям интерес и всички пожелаха отново да се срещнат.

„Чета, защото..."


Учениците от петите класове написаха домашни работи на тема: „Чета, защото...”.
Предлагаме част от техните размисли:
С тази тема „Чета,защото...“ се връщам в моето ранно детство, когато бях твърде малка и не можех да чета. Тогава мама ми четеше приказки и ми казваше, че някой ден ще осъзная какво богатство са книгите. Така и стана. Аз пораснах и започнах да чета. Обичам да чета, защото книгата разкрива пред мен един необятен свят, свят на познание, който изпълва душата и сърцето ми. Обичам да чета, защото книгите ми дават знания, а те ми помагат да бъда силна и свободна, да мечтая и да вярвам в доброто. Книгите са моите приятели. Те не ми говорят, но ми помагат, без да се налагат. Оставят ме сама да преценявам. Татко казва, че за да можеш да виждаш на далеч, трябва много да си чел. Аз искам да виждам не само с очите си, но най-вече с душата си. Книгите ми дават тази възможност. Обичам да чета, защото книгите ми помагат да намеря себе си. Да откривам добрите и лошите си страни. Те ме провокират да мисля, да разсъждавам, защото само тогава ще мога да вървя напред и нагоре. Най-бързият начин да сбъдна някоя своя мечта, та дори това да е само в моето въображение, е когато чета. Книгата е като вълшебна кутия пълна с тайни, щом я отвориш и научаваш нещо ново. Просто трябва да си любознателен, за да я отвориш, а веднъж отворена, тя ще ти разкрие всяка една от тях. Аз обичам да чета, защото съм много любознателна и искам всичко да знам. И пак се сещам за думите на татко, който казва, че умният човек знае колко много не знае. Аз пък се сещам за мисълта на Мечо Пух , който казва: „Колкото повече, толкова повече“. И накрая ще кажа само, че колкото повече четем, толкова повече ще знаем.


Йоанна Бонекова 5 б клас

Има много причини да се четат книги. Най-голяма полза от четенето е, че то развива въображението. Представям си нещата, които са описани така както ми харесва, а не както друг ми ги представя във филмите. Книгите ме пренасят на друго място, носят ми различни емоции. Четенето може да е забавно, може да е и поучително. Докато чета, научавам нови неща, нови думи.
Когато чета се фокусирам върху книгата и останалият свят изчезва. Забравям за проблеми и се чувствам вдъхновен. Когато чета книги от различни жанрове, имам поглед над различни неща от живота. Това ме обогатява и ми дава идеи за нещо, което мога да направя.
Когато не мога да заспя, често взимам книга и докато чета, заспивам.
Чета, защото книгата може да ме отведе на много места. Сблъсква ме с различни светове, герои и ситуации. Това е най-лесният начин да се усамотя и в същото време да не съм сам.
Обичам да чета!
Петър Шиндов 5в клас

В книгите намирам това, което ми харесва. В тях намирам мечтите си и разбирам, че има смисъл да се стремя към тях. Понякога те ме изпълват с вълнение и ме карат да искам да направя нещо хубаво за родителите си, за приятелите си и за хората, с които общувам.
Чрез книгите се усамотявам и потъвам в непознати за мен светове. Срещам хора, на които искам да приличам, а също така в тях срещам и хора, на които не искам да приличам. От книгите разбирам, че трябва да съм упорит и да се боря за мечтите си, тогава те ще станат реалност.
Книгите ми дават знания за Космоса, за живота и за другите народи. Чрез тях се развивам. Според мен, най-важното е да знаем какво искаме да научим от книгите. Те могат да ни отведат в Космоса, на други планети и в други, непознати за нас светове.
Главните герои на книгите ни служат за пример. Ние се учим от тях да се борим с трудностите и да различаваме доброто от злото. Книгите ни правят по-умни, по-добри, по-упорити и ни учат как да постигаме мечтите си. Чрез книгите се развиваме и докарваме бъдещето по-близо до нас.
За мен книгите са прозорец към света.


Ивайло Манев, 5 б клас

Няма коментари:

Публикуване на коментар