ОУ "Яне Сандански"

Ние четем в ОУ "Яне Сандански"

Кой е Роалд Дал?

 
В изпълнение на Програма за повишаване на четивната и функционалната грамотност при учениците, във 2.г клас от ОУ "Яне Сандански" се проведе литературно четене на произведението на Роалд Дал „Вещиците“, в което става дума за истински вещици и едно малко момче, което преминава през всякакви трудности, но не се предава.
В началото историята звучи безкрайно невероятно до момента, в който момчето се натъква на странна жена в двора на семейната къща в Англия. От тук книгата не спира да увлича малките читатели. Какво ще се случи в крайна сметка и защо няма никакво значение кой си и как изглеждаш, ако някой те обича истински – е, това тепърва предстои да разберем.
С помощта на г-жа Джамбазова и г-жа Русева малките ученици:
- четоха във верижка откъси от книгата
- запознаха се с презентация на тема: „Кой е Роалд Дал?“
- направиха рисунка на тема: „Как изглежда Върховната вещица“
- сътвориха комикс: „Как продължава историята?“
- подготвиха афиш/покана за театрално представление
Какво предстои:
- Моята обложка на книгата „Вещиците“
- Попълване в читателски дневник
- Театрално представление
- Избор на нова книга на Роалд Дал--

Валя Рашева/Valya Rasheva

В изпълнение на Програмата за повишаване на четивната и функционалната грамотност на учениците, през месец октомври ОУ "Яне Сандански" закипя от различни дейности:
• Учениците от 1.а клас създадоха библиотечен кът в класната стая и откриха ,,10 причини да четат";
• Учениците от вторите класове оформиха кът – "Нашата библиотека" с книги, дарени от родителите - прекрасни образци на художествената литература и различни енциклопедии, които се използват в часовете по български език и литература, родинознание, занимания по интереси. Изработени бяха постери „Защо трябва да четем?“, "10 причини да чета".
• В група ЦОУД 2.г клас изработиха интересна книга, която сама отвори прозорците си към тях. Те споделиха: "Колкото повече четем, толкова повече развиваме умовете и сърцата си."
• В група ЦОУД 2б/3г клас учениците подредиха самостоятелно библиотечен кът. С голям ентусиазъм го украсиха с рисунки и кукли на любими литературни герои, залепиха постери.
• Четвъртокласниците се запознаха с текста на Й. Радичков ,,Баща ми“. След като отговориха на въпроси, продължиха изречението: ,,Най-важното нещо, което разбрах от текста е…“ и споделиха написаното от тях.

2 април  - рожденият ден на Ханс Кристиан Андерсен


Във връзка с  2 април  - рожденият ден на Ханс Кристиан Андерсен, обявен за Международен ден на детската книга, учениците от 3.б клас в ОУ "Яне Сандански" с техните учители г-жа Мария Стратиева и г-жа Миглена Каламова посетиха детския отдел към Народна библиотека „Иван Вазов” в гр. Пловдив по проект „Книгите разказват”. Любезните домакини посрещнаха много радушно малките литератори и ги запознаха с изискванията за откриване на абонамент към библиотеката. Научиха ги как да откриват търсената книга, как да боравят с нея в детската читалня и как за вземат книга за дома. Учениците разгледаха любими книги и четоха откъси от отделни приказки на Андерсен. 

Международен ден на детската книга


Във връзка с отбелязване на Международния ден на детската книга, който съвпада с рождения ден на датския писател Ханс Кристиан Андерсен - 2. април,  учениците от 1.г клас на ОУ "Яне Сандански", подкрепяни от техния учител ЦОУД Ваня Русева, подредиха подвижна библиотека с най-любимите си детски книжки и направиха собствен избор точно от коя от тях да прочетат интересен откъс на съучениците си. Изготвиха презентация на тема: "Кой е Андерсен?", в Творилницата изработиха от хартия "Аз и моята любима книжка", заедно подготвиха лапбук "Моята любима приказка" и книжка "Слънчеви усмивки", посветена на пролетта и празника Цветница. 

Международен ден на детската книга

Във връзка с Международния ден на детската книга ученици от 2.в клас - ОУ "Яне Сандански" посветиха свой час на творчеството на Емилиян Станев.
Заедно със своя класен ръководител г-жа Даниела Байлова:
1. Гледаха презентация за живота и творчеството на автора.
2. Четоха откъси от произведения на Емилиян Станев от книжки, донесени от тях.
3. Решиха кръстословица, за да открият ключовата дума ,,природа" - основа на творчеството на писателя.
4. Направиха графична диктовка, за да получат костенурката Повлекана - герой от ,,През води и гори"
5. Оцветяваха известни герои на Емилиян Станев
6. Написаха красиво негова мисъл
7. Направиха табло от своите произведения

"Четящо дърво на Андерсен"


  По повод рождения ден на Ханс Кристиан Андерсен, учениците от 4 г клас помогнаха на едно дърво да разцъфне и да се окичи с красива пролетна премяна. Ние си нарисувахме едно "Четящо дърво на Андерсен".  Първоначално то беше само с листа. Само за няколко дена се обагри в най-хубавите пролетни цветове. Прочетохме заедно две приказки на Андерсен и така поставихме своите първи цветя. После за всяка индивидуално прочетена творба децата поставяха на дървото цветче със своето име. И така, вече имаме една прекрасна пролет в нашата стая, благодарение на вълнуващите истории, с които ние се запознахме.

Трети етап 2017-2018 година

Буквоплет

На 22 февруари 2018 г. за първи път в ОУ „Яне Сандански“, гр. Пловдив, се проведе състезание по правопис и правоговор на българския език „Буквоплет“. Училищният кръг се проведе под егидата на „Лайнс клуб“ – Пловдив и съдействието на класни ръководители от 4 клас. Наши гости бяха: представител от клуб „Евредика“, г-жа Мариана Механджиева- старши експерт Начално образование в РУО Пловдив, г-жа Бозова- директор на училището, колеги и родители.
В оспорвана надпревара тридесет и пет второкласници демонстрираха отлични познания по правопис и правоговор на роден език. Учениците оправдаха очакванията на своите учители като показаха своята грамотност в три кръга.
Компетентното жури от родители и член на „Лайнс клуб“ – Пловдив оценяваше участниците, като всички получиха грамоти, а най-добре представилите се - награди.
Артистичната програма, старанието, напрежението и амбицията за успех направиха състезанието незабравим празник. Децата бурно аплодираха всички участници.
Както при всяко състезание и тук бяха излъчени победители:
1. Василена Иванова Ключарова;
2. Никол Стоянова Кочева.
Те ще представят училището ни на градското състезание, което ще се проведе през март 2018 г. Пожелаваме им успех!



„Приключенията на Снежко" или как децата, които четат, проявяват способности да пишат истории



 На 14.02.2018 година ученичката от IV „а“ клас Румена Катрева представи пред съученици, учители и родители първата си книга „Приключенията на Снежко“.
Румена Катрева започва да пише историята за Снежко на 9 години, когато е в III клас. Сега тя е ученичка в IV „а“ клас, а книгата се появява на бял свят през месец декември 2017 г. Учи в ОУ „Яне Сандански“.
Не е чудно, че в тази крехка възраст едно дете има мечта да напише книга. Учебната програма дава възможност това да се случи. Подкрепата на учителя по български език и на семейството също е важна. В нашето училище подкрепяме четенето с различни инициативи, които са внимателно обмислени и се допълват във всеки следващ клас. Във всяка паралелка има кът „Библиотека" на класа, която се управлява от самите ученици. Книгите се пазят чисти и здрави, за да могат всички деца да се докоснат до вълшебствата им.
 

Важно е детето да се научи да чете изразително, за да преживее чувствата, да усети болката и радостта на героите. След овладяване на добрата четивна техника, идва творчеството – разказ по дадено начало, по серия картини, съчинение… Учениците от III клас развихрят фантазията си и творбите започват да се множат. Не очакваме от тях отличен правопис. Зареждаме ги с вдъхновение!
В книгата „Приключенията на Снежко“ Руми изразява своето разбиране за приятелство и взаимопомощ, добро и зло… Главният герой Снежко с вълшебство е одухотворен и се заема с великата задача да обиколи света – мечта на всяко дете. Действието се развива бързо, по детски. Един ден Снежко е на Северния полюс, в друг ден – броди из безкрайната пустиня на юг. Навсякъде намира приятели. Те си говорят, казват си колко им е приятно заедно, преодоляват препятствия, търсят у всекиго доброто и си благодарят.
Книжката се чете бързо. Увлича.
 

Успехът на Руми ентусиазира нейните съученици да последват примера й. Децата от нейния клас, които също имат литературни заложби, започнаха да записват своите съчинения, разкази, стихотворения. Участват с желание в конкурси и конференции. Вълнуват се, когато четат собствените си произведения и вече с по-голяма отговорност се отнасят към правописа и редактирането.

Споделям нашата история с желанието да стигне до българските учители, подкрепящи своите ученици в света на творчеството. Когато има обич към децата, всеотдайност и подкрепа, мечтите се превръщат в реалност.

Първи етап 2015-2016 година

Националната седмица на четенето в ОУ "Яне Сандански" 

През ІІ учебен срок, във връзка с Националната стратегия за насърчаване и повишаване грамотността на учениците в ОУ “Яне Сандански“ – Пловдив се провеждат дейности за привличане вниманието на училищната общност към значението на грамотността и популяризиране на четенето и създаване на благоприятна среда за изпълнение.  
Месец февруари бе месец, в който петокласниците проведоха състезание за най-добър четец, разказвач и декламатор. Много емоции за първокласниците донесе изявата „Деца четат на деца“. Оформиха се кабинетни библиотеки, които са в услуга на обичащите да четат. Бе проведена и изложба „Моята тетрадка“, която показа стремежа на учениците към четливо и чисто писане. В часовете по български език и литература често пъти се правят диктовки и чрез размяна на тетрадките на учениците се търсят възможностите за самооценка и проверка на допуснатите грешки на съучениците си.
Всички ученици от начален и прогимназиален етап се включиха в състезанията, проведени в чест на патрона на училището, а тези от ІV до VІІ клас се представиха достойно в общинския и областен кръг на олимпиадата по БЕЛ. Седмокласниците завоюваха призови места и в състезанието „Свети Иван Рилски“. Бяха разработени проекти, показващи творческото умение на петокласниците.
На родителските срещи през февруари се проведе практикум „Училище за родители“ на които се коментираха проблеми във взаимоотношенията „Родители – училище – ученици“
До края на учебната година предстоят още дейности от  училищния план за насърчаване и повишаване грамотността на учениците.



2 клас – ОУ „Яне Сандански”

Ъгъл за вълшебства


      Всички желаещи ученици и родители  на възраст от 8  до 108 години могат да станат част от най-щурото приключение в света на фантазията – Ъгъл за вълшебства- 2 клас А тя включва… 




1. Класна библиотека
Всички втори класове вече имат своя библиотека- кът, в който са подредени книжки, които децата са донесли и разменят помежду си. Специално място, достъпно до всички деца, дава възможност за избор, според интересите на децата и стимулира читателската активност. Оказва се, че и да бъдеш вълшебник – библиотекар е доста желана позиция, което наложи децата, които отговарят за записването и опазването на книгите да се редуват.
2. За авторите нещо интересно подготви Работа по проекти, свързана с изучаваните автори и ИКЧ.
3. С героите любими ти ни запознай- рисунки, текстове и читателски листове, с които децата представят любимите си герои от детски книжки и книгите, които са прочели през свободното си време
4. Вълшебствата на приказките
5. Вълшебните предмети /2а/
6. Малкият художник
7. Разказвам и драматизирам  
                                                                                                                     и …   дейността продължава

Проект: „  Да четем  заедно ” и във втори клас  

                
 „Усмихни се, чета с  теб!”
Екипът ни продължава своята дейност по проект, който е успешен и родителите подкрепят. Търсим начини,  които мотивират децата да четат в позитивна диалогична среда, която ги провокира към творчество и нестандартни решения. Развиват потенциала си, изразяват мнение. Всяко дете получава езикови задачи: текст, тестови задачи, правопис, дешифриране на съобщения, анализиране, мислене по въпроси, изграждащи лично мнение и т.н.
За целта изработваме работни листове, учим учениците да отговарят на въпроси, свързани с текста, да  правят мисловни карти, да попълват читателски листове  и дневници, представят и подреждат своята работа. Задачите, които поставяме  са за съвместна дейност на детето с родител или друг възрастен вкъщи.
Тематична родителска среща –Четене с разбиране /2а, 2в, 2г, 2д„ Защо четене и защо с разбиране?”  
Работа с родители -  /2б, 2г /- „ Дете, което чете – ще бъде възрастен, който мисли.”
2д-Беседа от преподавател  в ПУ-„За да не бъдем като тях”-пропуски на студентите и какво е нужна, за да сме добри.

Други:                       
 ЗИП „Български език”Четене с разбиране – през седмица /формат PIRLS/
Хайде да четем по различен начин- игра
Да напишем приказка/ с определени герои/
Групова работа – в учебните часове по БЕЛ


Първите класове на ОУ "Яне Сандански"

Във връзка с Училищния план за действие в изпълнение на Националната стратегия за насърчаване и повишаване на грамотността през периода 2015/2016 година и по повод националната седмица на четенето, учениците от първите класове на ОУ "Яне Сандански" се включиха в следните инициативи:

На 11.12. (петък) всички ученици от І Б и В класове, с помощта на техните родители с голям ентусиазъм донесоха от вкъщи книги и под ръководството на класните им ръководители (г-жа Е. Иванова и Н. Митева) успяха да създадат класна библиотека. Всички заедно съставиха правила и организация за ползване на библиотеката.

Учениците от първи „Д“ клас работят по проект „Книжки сладкодумни“. Имат класна библиотека. В междучасията разглеждат книжките, разменят ги помежду си и на този етап ги четат в почивните дни с подкрепата на родителите им.
В 1 Г клас е създадена „Летяща класова библиотека“. Всеки ученик е донесъл любима книга, която би искал съучениците му да прочетат. Книгите се взимат от петък до петък, следващата седмица по избор на детето. Всеки ученик получава читателски лист, в който отразяват информация за прочетената книга. Така са постигнати няколко ползи за :

Приложение – Читателски лист „Летяща библиотека“

I „г“
Читателски лист на: ………………………………………………………………

Книга / автор:
Кои са героите?
В кои качества искам да съм като героя?
Кои харесах? Защо?
Какъв съвет бих им дал?
Кои не харесах? Защо?
На кого от класа бих препоръчал тази книга?
Нарисувай момент, който ти е любим.



„Всички заедно четем“ 

В ІІІ „а“ клас бе изготвен кът на книгата, а заедно с родителите се проведе съвместен проект на тема „Всички заедно четем“ и състезание за най-добър четец.

Учениците от ІІІ „б“ клас отбелязаха Националната седмица на четенето с няколко инициативи.
Създадена беше класна библиотека.
Направиха изложби от илюстрации по любими приказки.
Организира се състезание между отделни групи, за най-добра драматизация на произведението „Бъдни вечер“ на Емануил Попдимитров. Учениците съчиняваха с огромен ентусиазъм различен край на приказката „Тънкият крал и дебелия готвач“.

В ІІІ „в“ клас се проведе конкурс за най-добър четец и класова библиотека.

В ІІІ „г“ клас се проведе състезание по скоростно четене.
Пак през Националната седмица на четенето в ІV в клас също бе проведено състезание по скоростно четене. Най-добре прочете непознатия текст ученичката Никол Бориславова Минкова /262 думи в минута/.

„Най-обичам публичните четения“ 

В Основно училище „Яне Сандански“ от началото на учебната година в прогимназиален етап започна успешна дарителска кампания за събиране на книги за обогатяване на училищната библиотека и за създаване на кътове за литературни творби в класните стаи.

На 11.12.2015 година отчетохме, че книжния фонд в училището многократно се е увеличил.

Учениците от VІ „а“ клас работиха по темата „Най-обичам публичните четения“. Изявата се проведе на 20.10.2015 година. Прочетоха се откъси от любими книги, проведе се беседа разговор, която насърчи всички към четене.
Във връзка с Националната седмица на четенето на 08.12.2015 година се проведоха състезания в VІІ клас за най-добър четец и разказвач. Участниците заживяха с образите на литературните герои от изучаваните произведения.

Основно училище „Яне Сандански“ има изградени традиции за работа с талантливи ученици. През настоящата учебна година се реализира проект по модул „Осигуряване на обучение на талантливи ученици за участие в ученическите олимпиади“, с ръководител госпожа Нели Чакърова. Обучаемите в проекта и други ученици групово посетиха Регионалното състезание „Свети Иван Рилски“.

Предстоят много инициативи, които ще допринесат за повишаване на интереса към родния език и литература. 

Няма коментари:

Публикуване на коментар